Роль дистанційного навчання в освіті: чи може воно замінити вчителя?
Технологічний прогрес змінив спосіб навчання, і останнім часом дистанційне навчання стало більш популярним.
У сучасну епоху цифрові технології змінили спосіб здобуття освіти, спростивши цей процес, розширили доступ до неї. Дистанційне навчання стало популярною альтернативою традиційному в класі, особливо під час пандемії та війни. Оскільки технології розвиваються, цілком природно замислитися, чи може дистанційне навчання замінити роль учителя в освіті.
Революційні технології
Учні змогли відвідувати уроки не виходячи з дому. За допомогою передових технологій діти здатні отримати доступ до своїх курсів і навчальних матеріалів з будь-якої точки світу. Однак успіх дистанційного навчання значною мірою залежить від ролі вчителя і старань учнів, від вдалої організації всього процесу загалом.
Дистанційне навчання пов’язане зі своїми проблемами. Не дивно, що появою онлайн-курсів, вебінарів і віртуальних класів багато хто засумнівався, чи зможе цей метод навчання замінити традиційне навчання в класі.
Однак є ще один варіант: дистанційне навчання, що не виключає вчителя.
Роль учителя
На відміну від типових класів, де вчителі спілкуються зі своїми учнями віч-на-віч, дистанційне навчання вимагає використання різноманітних онлайн-інструментів для взаємодії. Вчителі повинні створити платформу, де учні й учениці зможуть спілкуватися один з одним і з викладачем, ставити запитання та отримувати негайний зворотний зв’язок. Педагоги також повинні надати чіткі інструкції та вказівки, щоб допомогти учням орієнтуватися в навчальному середовищі онлайн.
Завдяки своєму досвіду та знанням викладачі повинні визначити сильні та слабкі сторони учня та відповідно пристосувати свої методи навчання. Вони здатні мотивувати дітей, спонукати їх мислити критично та надавати цінну інформацію, якої машини не можуть.
Дистанційне навчання може забезпечити ефективний засіб навчання, але воно не спроможне повністю замінити роль вчителя в наданні керівництва, зворотного зв’язку та індивідуальної підтримки.
Хоча технологія може полегшити навчання, їй не вдасться забезпечити такий же рівень індивідуальної уваги та зворотного зв’язку, який запропонує вчитель. Педагоги відіграють вирішальну роль, допомагаючи учням навчатися, рости та розвивати навички, необхідні для досягнення успіху. Вони надають індивідуальну підтримку, керівництво та зворотний зв’язок, які не можуть бути відтворені технологією.
Викладачі також допомагають учням розвинути соціальні навички та налагодити стосунки з однолітками, що є важливим для їх особистого та академічного зростання. Завдяки спілкуванню з педагогами діти створюють моделі поведінки з дорослими різного віку, що є корисним досвідом.
Учителі також відіграють ключову роль у прищепленні важливих цінностей, таких як командна робота, емпатія та дисципліна. Комп’ютер не може замінити людський дотик, який забезпечує вчитель. Саме тому навіть на дистанційних уроках мають бути вчителі. Просто переглянути відео чи опрацювати матеріал самостійно можна, та це не так ефективно.
На жаль, не всі школи пропонують уроки з учителями чи хоча б консультації. Та подібні заняття є, наприклад, в “Онлайн Школі 977”.
Значення дискусій та діалогів
Хоча технологія може покращити процес навчання, саме вчитель повинен організовувати онлайн-дискусій. У традиційних умовах класу вчителі можуть легко спілкуватися з дітьми та сприяти обговоренню за допомогою особистої взаємодії. Їм легше керувати процесом, спрямовувати його та зупиняти, якщо ситуація виходить з-під контролю.
Дистанційно робити це не завжди просто. Зупинити дитину, вимкнувши мікрофон чи заборонивши доступ, можна, та немає гарантії, що суперечка не продовжиться в особистому чаті. Заохотити ж когось відповідати буває складно, а особливо, якщо камери усі вимкнуть і не будуть реагувати. Звинувачувати потім будуть поганий зв’язок чи несправний ноутбук.
Та відмовлятися від діалогів і дискусій не можна, це розвиток, тренування, вплив і переконання. Як іще навчитися висловлювати власну думку та грамотно й толерантно переконувати опонентів у її правильності. Як розвинути харизму, поставити голос. Це ж теж в житті потрібно не менше, ніж знання теми.
Онлайн-дискусії є важливим компонентом дистанційного навчання. Вони дають можливість учням і ученицям спілкуватися один з одним і викладачем, ділитися думками та ідеями, а також ставити запитання. Учителі повинні сприяти таким обговоренням, щоб вони були продуктивними та змістовними. Вони також повинні надавати відгуки про роботу студентів, щоб допомогти їм покращити результати навчання. Це значить оцінювання завдань, надання коментарів і оперативні відповіді на запитання.
Однак в епоху дистанційного навчання вчителі повинні знайти нові способи залучення учнів до онлайн-дискусій. Допомогти може створення інтерактивних заходів та використання онлайн-інструментів, таких як форуми та чати, щоб заохотити дітей до участі. Крім того, вчителі повинні своєчасно надавати відгуки про роботу учнів, щоб переконатися, що ті можуть залишатися на шляху й отримувати підтримку, необхідну для досягнення успіху.
Висновок
Останніми роками дистанційне навчання стає все більш популярним, і пандемія COVID-19 лише прискорила цю тенденцію, як і війна. З появою онлайн-класів і віртуальних навчальних середовищ роль вчителя змінилася, щоб адаптуватися до цих змін. Роль учителя в дистанційному навчанні передбачає організацію злагодженої роботи, сприяння онлайн-дискусіям і надання відгуків про успішність.
Хоча технології дійсно можуть полегшити навчання, вони ніколи повністю не замінять роль досвідчених і кваліфікованих учителів. Значення педагога не просто передати знання. Учителі забезпечують керівництво, зворотний зв’язок та особисту підтримку. Тому дистанційне навчання може бути чудовою альтернативою очному, якщо вчителі дійсно готові до такої роботи й навчання відбувається за їх участі, хоч і віддаленої.