Як зрозуміти чи готова моя дитина до школи?
Таке питання задає собі кожна турботлива мама: «Чи не зарано нам в школу?», «Чи не довго ми затрималися?», «Чи готовий моя дитина до школи?»
В один прекрасний день, сидячи на дитячому майданчику, ми починаємо порівнювати знання своєї дитини з однолітками. В ході порівняння приходимо до якихось висновків (зазвичай не втішним) і швидше замовляємо прописи. Терміново відводимо малюка з дитячого майданчика і починаємо «мучити наукою».
Процес навчання може зайняти різний час, в залежності від терпіння мами і старання дитини. Але в підсумку у нас є ряд очікувань:
- дитина напише рівні палички;
- запам’ятає букви;
- вивчить цифри.
В цьому випадку ми вважаємо, що вона готова до школи. Можливий сценарій з розвиваючим центром або репетитором, але в підсумку наші кінцеві очікування схожі.
А ось саме поняття готовності до школи набагато ширше і включає в себе кілька інших, дуже важливих показників, які батьки і деякі педагоги не завжди враховують.
Приклад перший
Дівчинка Маша (7 повних років) через хворобливості відвідувала дитячий садок рідко, але дуже багато займалася вдома з бабусею. В кінці року палички Маші були рівніше всіх в групі її садка, вона знала кінець більшості казок, розумничка! Однак вона все ще не вміла знаходити спільну мову з однолітками. Саме тому в першому класі їй було важко адаптуватися, що дуже засмучувало бабусю.
Приклад другий
Хлопчик Коля (повних 7) пішов в школу «з городу», так як влітку жив у селі. Він ходив у звичайний сільський садочок. Як ви здогадуєтеся, Коля ніколи не відвідував ніяких розвиваючих занять і репетиторів. Все літо провів на пляжі, спав в сіні, пас корів, ганяв курей і гусей і знайшов ще багато цікавих способів побайдикувати. Ні книг, ні прописів в очі не бачив, і коли він пішов у перший клас (один з Машею), то дивно швидко схопив матеріал і став одним з кращих учнів в класі, випередивши Машу.
Здавалося б парадокс:
Маша весь час навчалася вдома, в Коля -ні, але він вчиться краще Маші!
У цього парадоксу є цілком здорове пояснення, і полягає воно в тому, що в поняття «готовність» входять не тільки навчальні здібності, а й соціальні навички, психологічна і фізіологічна готовність, а також накопичений за роки життя досвід.
Дитина може прекрасно читати і рахувати, але мати проблеми з просторовим мисленням, не вміти узагальнювати предмети або виключати зайве, причому проблеми можуть лежати саме в нестачі сенсорного досвіду.
Інший варіант: будучи розвиненим, розумово, випереджаючи однолітків, малюк може бути не готовий фізіологічно або соціально.
І ми з вами, як люблячі батьки, зацікавлені в тому, щоб наша дитина розвивалася гармонійно. Хочемо, щоб в подальшому їй було комфортно спілкуватися з вчителем, дотримуватися прийнятої в суспільстві субординацію, дружити з однолітками.
Чим раніше ми визначимо цю тему і почнемо її досліджувати, тим продуктивніше буде наша праця.
І тут, у мене для вас хороша новина – ви почали читати цю статтю вчасно!
Якщо ви – батьки дошколяти, то у вас попереду є літо, щоб збагатити дитини сенсорним досвідом і знаннями.
Якщо у вас маленький школяр, то при правильному підході можна досить швидко і точково йому допомогти, якщо є труднощі.
Дитяча психіка, дуже рухлива і податлива, Слава Богу за такий подарунок, дитина 5-7 років і навіть молодший школяр піддається корекції значно швидше і результативніше, ніж в 7 або 9-му класі, головне звернути на це увагу. Так що у вас все вийде, а ми будемо раді вам у цьому допомогти.
Марія Рибалко,
Педагог раннього розвитку,
Весела добра мама 3-х дітей.
Что еще почитать:
нашу статтю про дистанційне навчання за посиланням